
 1 

                  

 

Committee to Protect Journalists, Fundamedios, and PEN International 

Joint Contribution to the 13th session of the Working Group 

of the Universal Periodic Review 

Submission on the Republic of Ecuador 

 

The Committee to Protect Journalists, Fundamedios, and PEN International welcome the 

opportunity provided by the Office of the High Commissioner on Human Rights to comment on 

the climate for free expression and press freedom in Ecuador. This joint submission serves to 

underscore our shared concern over the deteriorating situation for press freedom during the last 

five years. 

 

I.  INTRODUCTION 

 

1. Since President Rafael Correa took office in 2007, sweeping changes in laws, government 

policies, and new and proposed regulations have turned Ecuador into one of the region’s most 

restrictive nations for the press.  

 

2. In that time, the Ecuadoran government has built an alarming record of official censorship and 

anti-press harassment that includes the use of criminal and civil defamation suits to silence 

critics; a new constitution and new legislation that restrict the media; ballot measures with 

potentially far-reaching effects on news content and the diversity of media ownership; and a 

growing state media operation that serves to broadcast government opinions and discredit critics.  

 

3. Local press freedom advocates are deeply concerned. The Andean Foundation for Media 

Observation & Study, known as Fundamedios, has documented more than 380 free press 

violations from January 2008 through July 2011. From 22 documented cases in 2008, abuses 

spiraled to 151 in 2010 and may exceed that level in 2011.  

 

4. This submission relies upon extensive research by the Committee to Protect Journalists (CPJ) 

and local partners. In addition to its investigation, CPJ also sought to meet with members of the 

Correa administration during an April 2011 fact-finding mission, but the government did not 

respond to that request.  

http://www.fundamedios.org/home/index.php


 2 

 

 

II. ATTACKS ON THE PRIVATE MEDIA 

 

A. Use of defamation laws to silence critics 

 

i. criminal defamation provisions 

 

5. CPJ, Fundamedios, and PEN are especially troubled that government officials have filed a 

series of criminal defamation complaints against independent journalists that have a chilling 

effect upon free expression.  

 

6. President Correa himself lodged a criminal complaint against three executives and an editor of 

the Guayaquil-based newspaper El Universo in March 2011 in connection with an opinion piece 

that referred to the president as “the dictator.” The author, opinion editor Emilio Palacio, alleged 

that President Correa had ordered troops to fire “without warning” at a hospital even though it 

was “full of civilians and innocent people” during a violent labor standoff with national police in 

September 2010. In that standoff, police officers angered by planned pay cuts effectively 

barricaded Correa in a hospital for about 12 hours, prompting the government to summon troops 

to the scene. The nationwide police protests—which led to three fatalities, dozens of injuries, and 

the shutdown of airports and highways—also marked a low point in government restrictions on 

the news media. At the height of the crisis, the communications secretary ordered broadcasters to 

halt their own news reports and carry only state news programming for about six hours. 

 

7. Shortly before the defamation trial began, Palacio stepped down from El Universo hoping that 

his resignation would prompt President Correa to withdraw his complaint. The newspaper’s 

directors also offered to print a correction and invited the president to write it himself. President 

Correa rejected the idea. Less than 24 hours after the trial started, a Guayaquil judge sentenced 

the four defendants to jail for three years each and ordered them and El Universo to pay a total of 

$40 million in damages. All four defendants appealed the decision. President Correa also 

appealed, seeking $80 million in damages, money he insisted he would use to support Yasuni 

National Park in the northeast corner of Ecuador.  

 

8. Other Ecuadoran officials have also used the country’s criminal defamation provisions to 

retaliate against critical journalists. In the northern city of Esmeraldas, radio journalist Walter 

Vite Benítez was sentenced in May 2011 to a year in prison on criminal defamation charges 

related to his critical comments about a local mayor’s performance. (A subsequent court decision 

led to Vite’s release, although the narrow ruling found only that the statute of limitations had 

expired.) In 2008, journalists Freddy Aponte and Milton Nelson Chacaguasay Flores were jailed 

on criminal defamation charges related to critical comments about local officials. Both 

journalists were later released after serving most of their prison terms. 

 

9. Ecuador’s criminal defamation laws run counter to the emerging consensus in Latin America 

that civil remedies provide adequate redress in cases of alleged libel or slander. In a region where 

the imprisonment of journalists has become rare, these criminal prosecutions are a serious 

concern.  

http://www.google.com/url?sa=f&rct=j&url=http://www.eluniverso.com/&q=diario+el+universo+ecuador&usg=AFQjCNF8XgwYhyuaWMnZ1ekG1BURGFFRYg
http://www.cpj.org/2010/02/attacks-on-the-press-2009-ecuador.php
http://www.cpj.org/2011/05/ecuadoran-provincial-reporter-jailed-on-defamation.php
http://www.cpj.org/2008/12/cpj-to-correa-release-journalists-jailed-for-defam.php


 3 

 

10. Regional precedent also provides that public officials should not enjoy protection from public 

scrutiny. “Public officials are subject to greater scrutiny by society,” states the Declaration of 

Principles on Freedom of Expression, adopted by the Inter-American Commission on Human 

Rights in 2000. “Laws that penalize offensive expressions directed at public officials restrict 

freedom of expression and the right to information.” 

 

 ii. Disproportionate fines in civil defamation suits and a chilling effect 

 

11. President Correa has also used civil suits to silence critics. He filed a $10 million defamation 

lawsuit against investigative journalists Juan Carlos Calderón and Christian Zurita, authors of the 

book El Gran Hermano (The Big Brother). The book, which was an investigation into official 

corruption, was first published in a six-part 2009 series in the Quito-based daily Expreso and 

alleges that companies belonging to President Correa’s older brother had obtained $600 million 

in state contracts, an apparent violation of Ecuadoran law barring presidential family members 

from using their relationships for economic gain. Although President Correa canceled the 

contracts and said he was unaware of the arrangements, he preempted all broadcast programming 

three times to give presidential addresses that discredited the book and its authors. These 

preemptions, known as cadenas and traditionally used to deliver information in times of crisis, 

have become a forum for political messages. 

 

12. The authors of the book are straining under the financial and professional costs imposed by 

the civil suit, which is pending at the time of this writing. The threat of damages of such 

magnitude has a chilling effect on the wider Ecuadoran media and stifles its ability to report on 

corruption and government transparency. “Official intimidation is fostering a climate of self-

censorship among some media and colleagues,” author Juan Carlos Calderón said. “Some media 

are not covering and following accusations of official corruption made by the political 

opposition.” 

 

B. Creating a legal framework to restrict the media 

 

13. The current government has also created an elaborate legal framework to restrict news media, 

beginning with the adoption of a new constitution in 2008. The revised constitution enabled 

President Correa to seek re-election through 2017 and expanded executive power over the 

legislative branch, the judicial branch, and economic policy.  

 

14. Press freedom advocates cited concerns with two specific provisions in the 2008 constitution. 

Article 19 opened the way for government intervention in news media, stating: “The law will 

regulate the prevalence of informational, educational, and cultural content in the media’s 

programming and will promote the creation of spaces for national and independent producers.” 

Similarly, Article 18 grants all individuals the right to “find, receive, exchange, produce, and 

release truthful, verified, timely, contextualized, and plural information without censorship,” 

creating a mechanism for the government to restrict information that it disputes.  

 

15. Article 312 of the constitution paved the way for new controls over media ownership by 

barring bankers from owning media companies—a provision media analysts believe specifically 

http://www.expreso.ec/expreso/default.aspx


 4 

targeted the television station Teleamazonas, which has frequently been critical of the 

administration. The law had an immediate effect: in September 2010, station owner Fidel Egas, a 

principal in Pichincha Bank, sold his ownership stake to local, Peruvian, and Spanish investors. 

Anchor Jorge Ortiz, who hosted the critical political talk show “La Hora de Jorge Ortiz,” 

resigned from the network a month before the sale was completed, explaining that he did not 

want to stand in the way of the acquisition. 

 

C. Ballot measures to regulate news content and media ownership 

 

16. The government has also used ballot measures to regulate news content and media 

ownership. In a May 2011 referendum, voters narrowly approved a series of ballot questions that 

strengthened executive branch powers, including two measures that harm press freedom. The 

first ballot question—posed with the prejudicial explanation that “media excesses” needed to be 

curbed—asked Ecuadorans to approve in principle a communications law that would create a 

media regulatory council. The precise text of the law must be approved by the National 

Assembly, which is currently debating the bill.  

 

17. The provisions of the bill are ominous. Article 11, for instance, would forbid “the use of 

violent, bloody, and death-related images” in news coverage deemed to have insufficient context, 

and the new regulatory council would be authorized to determine what is contextual and what is 

not, a dangerously overbroad mandate. The new council would also regulate radio, television, 

and print content in broad and vaguely defined areas such as violence, sex, and discrimination, 

with the ability to unilaterally set penalties for violations. The council’s independence and 

impartiality is questionable since five of its seven members would either be appointed by the 

executive branch or chosen from groups with close ties to the executive branch.  

 

18. Although President Correa’s Alianza País party controls the assembly, lawmakers have 

resisted repressive press measures in the past, rejecting a 2010 effort to enact a restrictive 

communications law. Now, however, with the new executive powers granted by the referendum, 

the administration may be able to turn the bill into law.  

 

19. The second ballot measure bars “private national media companies, executives, and main 

shareholders from holding assets in other companies.” Principals in media companies must 

divest within two years under the provision, which still requires enabling legislation.  

 

20. Journalists and free press advocates argue that the second measure is intended to weaken the 

finances of media that oppose government policies. The Ecuadorian Association of Newspaper 

Editors has already challenged the provision in the country’s Constitutional Court, arguing that it 

contradicts existing constitutional guarantees. According to the Association, the ballot measure 

would eliminate “fundamental rights for media companies, their directors, and shareholders.”  

 

21. Supporters of the measure argue, on the other hand, that it would democratize the media. In 

published interviews, Communications Secretary Fernando Alvarado said the legislation would 

promote diversity in the press. President Correa insists he is fighting irresponsible journalism 

exercised by a small, elite group of media owners who hold too much power and are bent on 

toppling his administration to further their economic interests. 

http://www.aedep.org.ec/index.php?option=com_content&view=article&id=61:alegato-de-aedep-entregado-a-la-corte-constitucional&catid=1:recientes


 5 

 

22. Historically, Ecuadoran broadcast media was controlled by powerful banking groups with 

close ties to politicians and political power bases. Some broadcasters were criticized, even within 

the profession, for not vigorously investigating the banking crisis that caused the collapse of 

several financial institutions in 2000 and cost taxpayers hundreds of millions of dollars. But 

today’s media landscape in Ecuador is much more diverse and vibrant. Radio and television have 

large audiences, especially in the metropolitan areas of Quito and Guayaquil. Hundreds of radio 

stations operate around the country, among them numerous community and indigenous 

broadcasters in provincial regions. Five private television networks—Ecuavisa, Teleamazonas, 

RTS, Telerama, and Canal Uno—and more than 35 daily newspapers offer a wide range of 

opinions, analyses, and political perspectives. 

 

23. Yet the Correa administration continues to challenge media owners. In May, President 

Correa broadcast a cadena to criticize media companies for holding interests in other businesses, 

including real estate, tourism, and insurance, and asserted that diverse holdings pose inherent 

conflicts of interests, accusing the companies of promoting their own business interests in the 

name of freedom of expression.  

 

D. Building a state media apparatus that is used to discredit critical journalists 

 

24. The Ecuadoran government operates one of the region’s most extensive state media 

operations, a network of more than 15 television, radio, and print outlets that serves largely to 

promote the policies of the Correa administration. 

 

25. Before the 2007 election, state media consisted of a single radio network, Radio Nacional de 

Ecuador. In a remarkably short time, the government has erected an extensive state media 

apparatus. The foundation began with the 2008 government takeover of two private television 

stations, TC Televisión and Gama TV, and several other media outlets owned by Grupo Isaías, 

whose principals, Roberto and William Isaías, allegedly owed $661 million to Ecuador after the 

1998 collapse of their banking institution, Filanbanco. The government takeover encompassed 

nearly 200 other businesses, but the television stations were especially significant since they 

drew nearly 40 percent of the country’s news audience.  

 

26. At the time of the takeover, President Correa promised that his administration would sell the 

media assets to recover money owed to Ecuadorans, but this has not happened and the networks 

remain under state control. Moreover, since the takeover, the government has continued 

investing heavily in state media—the exact amount has not been disclosed—as it built an 

operation that now consists of several TV stations (TC Televisión, Gama TV, and Ecuador TV, 

and cable stations CN3 and CD7), radio stations (Radio Pública de Ecuador, Radio Carrousel, 

Radio Super K 800, and Radio Universal), newspapers (El Telégrafo, PP El Verdadero, and El 

Ciudadano), magazines (La Onda, El Agro, Valles, and Samborondón), and a news agency 

(Agencia Pública de Noticias del Ecuador y Suramérica). The government considers the former 

Grupo Isaías outlets to be “confiscated” private media, rather than state-owned, although they are 

managed by the state.  

 

http://andes.info.ec/politica/ejecutivo-revela-vinculos-empresariales-y-financieros-de-grandes-medios-de-comunicacion-60791.html


 6 

27. The government uses this expanding network of state-owned media to discredit journalists 

who oppose the administration’s policies. President Correa himself has used his Saturday radio 

broadcast to launch verbal assaults against media companies and individual journalists. The 

outlets most frequently targeted are the national dailies El Universo, La Hora, El Comercio, and 

Expreso, along with the television network Teleamazonas. Dozens of television, print, and radio 

journalists have been targeted in personal and derogatory ways. The president has described 

critics in the press as “ignorant,” “trash-talking,” “liars,” “unethical,” “mediocre,” “ink-stained 

hit men,” and “political actors who are trying to oppose the revolutionary government.” 

 

E. Cadenas and coerced rebuttals: commandeering broadcasting for criticism  

 

28. The administration has not confined its message control to state media. Correa makes 

frequent use of cadenas, the presidential broadcast addresses which preempt programming on 

stations nationwide. From January 2007 to May 2011, Ecuadoran television was preempted 

1,025 times for cadenas totaling more than 150 hours, according to Fundación Ethos, a 

nonpartisan Mexico-based research organization. Fundación Ethos explained that cadenas had 

historically been used in Ecuador at times of national emergency, but in the Correa 

administration had become “a tool for propaganda and confrontation.” 

 

29. A “rebuttal” is a process by which the government forces a specific station to air the 

government’s response to critical programming. In at least 15 instances since December 2009, 

the Correa administration has ordered individual broadcasters to dedicate portions of their news 

programming to rebuttals. The administration claims that it derives its authority to preempt 

independent broadcasting for its rebuttals from the country’s Broadcasting and Television Law. 

However, Article 59 of the law authorizes the government to use cadenas and rebuttals 

“exclusively for information regarding the activities of the respective offices, ministries, or 

public entities.” In published comments, Communications Secretary Alvarado has justified the 

use of cadenas on the grounds that they allow the government to convey the “truth” in the face of 

misinformation. But the government has conflated its own viewpoint with the “truth” and 

portrayed differing perspectives as “lies,” revealing an intolerance of criticism.  

 

30. On October 25, 2011, César Ricaurte, head of Fundamedios, gave a presentation about 

freedom of expression in Ecuador along with a coalition of Ecuadoran press freedom groups 

before the Inter-American Commission on Human Rights. President Correa responded to the 

presentation by holding a cadena to denounce Ricaurte and Fundamedios. Ricaurte subsequently 

received death threats and now fears for his life. At the time of this writing, Ricaurte and 

Fundamedios continue to be vilified by the Ecuadoran government. CPJ, Fundamedios, and PEN 

International condemn the verbal attacks upon Ricaurte and Fundamedios and call for the 

government to ensure their safety.  

 

III. RECOMMENDATIONS TO ECUADORAN AUTHORITIES  

 

 Stop the use of outdated criminal defamation laws to silence critical journalists, editors, 

and media executives. 

 Repeal criminal defamation laws or enact superseding defamation laws that meet 

international standards of freedom of expression. 

http://www.lahora.com.ec/
http://www.elcomercio.com/
http://ethos.org.mx/index_eng.html
http://cpj.org/2011/11/cpj-to-hold-ecuadoran-authorities-accountable-for.php
http://www.hoy.com.ec/noticias-ecuador/ricaurte-denuncia-amenazas-de-muerte-tras-cadenas-estatales-513071.html


 7 

 Halt the use of retaliatory civil defamation lawsuits that silence critical journalists and 

have a chilling effect upon speech by demanding disproportionate damages. 

 Ensure that provisions in the pending communication bill in the National Assembly 

respect guarantees of freedom of expression enshrined in the constitution and in 

international covenants ratified by Ecuador. 

 Halt or significantly reduce the government’s use of cadenas to preempt independent 

coverage and gain unfair access to the broadcast media.  

 Use cadenas in compliance with Ecuadoran law only for information “regarding the 

activities of the respective offices, ministries, or public entities.” 

 Tolerate media criticism and stop personal attacks aimed at discrediting journalists and 

their news outlets.  

 Halt the use of inflammatory language that labels critics as unprofessional or unethical.  

 End systematic campaigns to discredit critical journalists, including campaigns carried 

out by media outlets sympathetic to the government. 

 


