
14 March 2011  Public 

  
 

Media Foundation for West Africa  
TOGO 

Submission to the UN Universal Periodic 

Review 

Twelfth session of the UPR Working Group of the 

Human Rights Council 

October 2011 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Togo: Media Foundation Submission to the UN Universal Periodic Review 

 

Media Foundation for West Africa  Page 2 
 

 
 Executive Summary  

In this submission, Media Foundation for West Africa provides information under sections [B, C 

and D] as stipulated in the General Guidelines for the Preparation of Information under the Universal 

Periodic Review:
1
  

 

 Under section B, Media Foundation for West Africa gives an overview of  the media landscape 

and legal framework in Togo 

 Section C highlights Media Foundation for West Africa’s concerns about press freedom 

violations, attacks on journalists and the use of criminal sanctions against the media 

 In section D, Media Foundation for West Africa makes a number of recommendations for action 

by the government. Each section sets out recommendations to address the areas of concern. 

                                                 
1
 Contained in Human Rights Council Decision 6/102, Follow-up to Human Rights Council resolution 5/1, section I 

adopted 27 September 2007. 
 



Togo: Media Foundation Submission to the UN Universal Periodic Review 

 

Media Foundation for West Africa  Page 3 
 

[TOGO] 

Media Foundation for West Africa submission to the UN 

Universal Periodic Review 

Twelfth Session of the UPR Working Group, October, 2011 

 

B.  Media Landscape and legal framework: 

 

Togo is estimated to have more than 90 radio stations of which nearly a dozen are faith-based, 9 

television channels, one of which is public, and more than 250 newspapers about thirty of which 

appear more or less regularly. The High Authority for Audiovisual and Communication (HAAC) is the 

country‟s media regulatory body while the Togolese Media Observatory (OTM), is the media self-

regulatory body, established by journalists themselves in 1999. The High Authority of Audiovisual 

and Communications (HAAC) was established by the constitution to provide for the freedom of the 

press, ensure ethical standards, and allocate frequencies to private television and radio stations. 

 

The Togolese constitution provides for freedom of speech and of the press under Articles 25 and 26. 

 Article 25 of the constitution states:  

‘Every person has the right to freedom of thought, conscience, religion, opinion and 

expression. These rights and freedoms will be exercised with respect for the rights of others, 

public order and norms provided by law or regulation’. 

 

Article 26: 

‘Freedom of the press is recognised and guaranteed by the State. It shall be protected by the 

law. Every person has the right to produce and disseminate information and opinions orally, in 

writing or through any other means, within such limits as are defined by law’.  

 

The media cannot be subjected to any preliminary authorisation, be cautioned or censured or 

hindered. It can be banned only by a court decision. Furthermore, Article 84 of the 

constitution provides that further rules to protect freedom of the press and access to 

information shall be provided by law.  

 

However, Article 82 of the Press and Communication Code imposes a fine of between USD 

$1,000 – $2,000 against any journalist found guilty of ‘broadcasting or publishing any 

information at variance with reality’ with the aim of manipulating the conscience or 

misrepresenting information or facts. In addition, any reproduction by a national media house 

or broadcasting of ‘news contrary to reality’, published or broadcast by a foreign media is 

punishable by a fine of between USD $1,000 – $4,000 including suspension from publishing or 

broadcasting between a period of fifteen days to three months. 

 

On Friday October 30, 2009, the National Assembly voted on a bill to amend Law 2004-021 of 

December 15, 2004 establishing the High Authority of Audiovisual and Communications (HAAC). 

The new law gave the authority more powers than it had initially. The law stipulates that the High 

Authority, after a formal public notice, may, among others, “make final withdrawal of licence with 

seizure of equipment” and “suspend a newspaper from appearing on the stands for six months in 

addition to the withdrawal of the press card”. This law also gives the HAAC the prerogative to 

“organise hearing sessions for media practitioners who may commit serious offences” 

 

C. Press freedom violations: 

 



Togo: Media Foundation Submission to the UN Universal Periodic Review 

 

Media Foundation for West Africa  Page 4 
 

Attacks on journalists  

 

In spite of the laudable efforts made to guarantee media rights and reduce violations, in 2009, the 

MFWA documented series of attacks on journalists.  

 

On March 23, 2009, Mr. Lucien Djossou Messan, managing editor of Le Combact du Peuple, a 

privately-owned newspaper was arrested and detained at the headquarters of the Criminal 

Investigations Department (CID) in Lome, capital of Togo. The arrest and subsequent detention of the 

journalist was on the orders of Colonel Atcha Mohammed Tikikpina, Minster of Security and Civil 

Protection. The newspaper has been consistent in exposing the excesses of the minister and on March 

23, published an article which accused the minister for “blatantly violating the rights of Togolese 

citizens and foreigners living on Togolese soil” 
2
 

 

On July 15, 2009, Gilles Gbabga, a reporter of Radio Metrpolys, a privately-owned FM station, was 

reported to have been violently assaulted by military personnel in Lome, the capital of Togo. Military 

men from the Field Engineers Regiment of the Togolese Army attacked Gbagba with shovels and 

pickaxes they were using to repair a road in front of the French Cultural Centre in Lome. The men also 

punched, kicked and beat the journalist with their belts. Gbagba suffered his ordeal when he inquired 

about a dispute between him and the military officers, which had resulted in the breaking of the 

windscreen of his car.  

 

Meanwhile, a protest march organised by the Association of Human Rights Journalists (JDHO) in 

solidarity with the reporter was thwarted by the officers of the National Gendarmerie. The 

Gendarmerie prevented the group from presenting a petition to the Minister of Security and Civil 

Protection, Colonel Atcha Mohammed Titikpina. The officers ordered the journalists to discontinue 

their protest threatening to beat them up.
3
 

 

On August 10, 2010, the Union of Independent Journalists of Togo (UJIT) issued a statement to the 

Togolese authorities demanding protection of its members to enable them carry out their legitimate 

duties without fear or intimidation. The statement noted that while some of its members have received 

threatening telephone calls, certain radio stations and newspapers have been under surveillance, from 

persons suspected to be security operatives.    The MFWA‟s correspondent reported that nine 

members of the UJIT were targeted for expressing their opinions on various radio stations.  The 

journalists are Francis Pédro Amuzun and Justin Anani of privately-owned Le Crocodile newspaper, 

Zeus Aziadouvo of Liberté newspapers, Olivier Glakpé of Le Correcteur, Jérôme Sossou of Triangle 

des Enjeux, Augustin Amega of Le Canard Indépendant, Ferdinand Ayité of Journal Alternative, 

Isidore Akolor of Actu Express and Marcel Agbédokou of Radio X solaire. 

 

Arbitrary suspension and revocation of licenses 

  

The MFWA‟s correspondent reported several instances of arbitrary suspension and revocation of 

licenses by the HAAC. On January 9, 2007, Radio Victoire a privately-owned FM radio station in 

Lome was suspended for 15 days by the High Authority of Audiovisual and Communications (HAAC), 

for an alleged unprofessional misconduct. According to HAAC, the station “chose not to respect 

advice and opinion of the media regulator” regarding the contents of the programme after several 

recommendations and warnings”. However, the management of Radio Victoire argued that it was 

                                                 
2
 MFWA’s Annual State of the Media Report, 2009- Alerts and Updates on Togo, pg 144 

3
 Ibid, page 144 -145 



Togo: Media Foundation Submission to the UN Universal Periodic Review 

 

Media Foundation for West Africa  Page 5 
 

because they failed to carry through the HAAC‟s wish of banning Jacques Roux, a foreign journalist, 

from participating in a radio discussion on a sports programme, “Fou de foot”. Media Foundation for 

West Africa‟s (MFWA) correspondent reported that Jacques Roux has continuously criticized the 

former president of the Togolese Confederation of Football (FTF), Rock Balakiyem Gnassingbé, who 

is the brother of President Faure Gnassingbé
4
 

 

On December 30, 2008, the High Authority of Audiovisual and Communications (HAAC) revoked the 

licence of Focus Info, a monthly newspaper, following the dismissal of the editor-in-chief, Fioklou 

Adangblénou. Adangblénou was dismissed by the paper‟s management for an alleged non-compliance 

of his employment contract. To set up a newspaper in Togo, it is mandatory for the editors to be 

accredited by HAAC. The dismissed editor-in-chief (whose name was used to set up the newspaper) 

took advantage of the law, and requested the regulatory body to revoke the newspaper‟s licence, which 

the regulatory body complied. Efforts by the management of the newspaper for HAAC to rescind its 

decision proved futile
5
. 

 

Criminal defamation suits  

 

After making a headway in 2004 following the decriminalisation of media offences which enabled 

Togo to advance 29 places in the world ranking on press freedom, the country kept sliding downwards 

year after year. In 2010, the MFWA documented seven lawsuits against different media houses for 

“false publication” and “criminal defamation”. Five out of the seven suits were initiated by the 

President himself showing a high level of intolerance by government to criticisms. The alleged 

offences which were linked to publication of issues on corruption were brought under Articles 82 and 

92 of the Press and Communication Code and Article 58 of Togo‟s Criminal Code and punishable 

with huge fines up to the sum of Two Thousand US dollars (USD $2,000). 

  

In August 2010, the MFWA recorded five law suits initiated by President Faure Gnassingbé against 

three newspapers – the privately-owned weekly L‟Indépendant Express (two Lawsuits) and Liberté 

newspapers charging them for false publication” and “criminal defamation.” In September, the 

MFWA‟s correspondent reported that the President without offering any reasons withdrew the five 

law suits against the newspapers. The MFWA believed that this action was as a result of the wide 

publicity which the cases had received. These criminal law suits were enough to intimidate the media 

from covering major issues such as crime and corruption by government. In the same month,  

“Tribune d‟Afrique” a privately-owned bi-monthly newspaper, was banned indefinitely and fined one 

million FCFA (about US$ 2000) for publishing  “false news” against the president‟s brother,  Mey 

Gnassingbé. .  The newspaper was also ordered to immediately publish the judgment in three 

newspapers with large circulation or risk paying 100, 000 FCFA (about US$200) on default. 

 

D. Recommendations for action by the State under review: 

Media Foundation urges the government to: 
1. amend the Criminal Code, the Press Code and all other legislation which infringe on press 

freedom and freedom of expression by repealing criminal defamation;  

2. provide a legal framework for accessing information by passing an Access to Information Law; 

3. withdraw the repressive media regulatory law introduced in October 2009 which amended Law 

2004-021 of December 15, 2004 establishing „HAAC‟; 

4. guarantee the safety and protection of journalists and conduct independent investigation of any 

such attack. 

                                                 
4
 MFWA’s Annual State of the Media Report 2007- Alerts page 116 

5
 MFWA’s Annual State of the Media Report 2008 - Alerts page 120-121 


