Platform for facilitating protection of human rights in Central Asia

A report on the state of freedom of speech, expression and press in Uzbekistan, to be
presented at the December (2008) UPR session of the United Nations Human Rights Council

SUMMARY: In Uzbekistan, all social processes are controlled by the government. This has
resulted in changes to the government’s information policy. After the Andizhan tragedy of 2005, it
became particularly difficult to obtain accreditation as a journalist in Uzbekistan. The deciding
factor in obtaining accreditation is one’s loyalty to the country’s political regime. According to
official data, only three news agencies from the international mass media and 25 foreign
journalists obtained accreditation in 2008. There are mechanisms in place to suppress materials
criticizing the government’s activities, and they are used extensively. Journalists who publish
materials in which they express an independent opinion on the state of the country are subjected to
severe persecution. For this reason a number of international agencies, whose reports on the
Andizhan events of 2005 conflicted with the official version of those events, are no longer
operating. The population’s primary sources of objective information on Uzbekistan’s political
and socio-economic situations are internet resources beyond the .uz domain and oversees radio
stations.

Keywords: freedom of speech, expression and press; government censorship; repression against
journalists.

1. National legislation concerning freedom of speech

(1) After becoming independent in 1991, Uzbekistan ratified international treaties that
regulate basic human rights and freedoms, including freedom of speech. They are reflected in
Article 29 of Uzbekistan’s Constitution, which states: “Everyone shall be guaranteed freedom of
thought, speech and religious beliefs”. In order to provide for these constitutional provisions, a
number of laws have been put into effect: “Law on Mass Media” (passed on 12.26.1997, new
edition from 01.15.2007), “Law on protection of the professional activity of journalists”
(04.24.1997), “Law on the principles and guarantees of freedom of information” (04.24.1997).

(2) Notwithstanding these international obligations and enacted laws, not only did the
situation regarding freedom of speech not improve, it took a sharp turn for the worse.

2. Infringements of journalists’ rights

(3) Uzbekistan is home to continual infringement of journalists’ rights of inviolability of
person while executing their professional duties, guaranteed by Article 8 of the “Law on protection
of the professional activity of journalists” (passed on 04.24.1997), which states that a journalist
executing his professional duties enjoys the guarantee of inviolability of person, and that
prosecution of a journalist for publication of critical materials is prohibited.

(4) After the Andizhan events of 2005, even greater restrictions were placed on freedom
of speech. A campaign to intimidate and pressurize journalists was launched, as a result of which a
number of journalists, fearing for their lives, were forced to leave the country (see details in
Appendix, 1-17).

(5) Journalists are not only threatened, but also have administrative and criminal
proceedings brought against them. Agents of law enforcement authorities plant narcotic
substances, sometimes even live ammunition, in their personal belongings or vehicles. A number
of criminal cases have been brought, including for defamation, light and moderate physical
assault, failure to comply with the lawful orders of public agents, and so forth. When journalists,
writers and human rights activists express their opinions and public criticism, they are often
imprisoned for many years on fabricated charges.



2

(5) March of 2005 saw the publication of the first issue of the newspaper, “Shofircon’s
Mirror.” The newspaper featured articles criticizing the region’s mayor and public prosecutor,
including material on using forced child labor when collecting cotton. The newspaper’s first issue
also became their last, as the authorities immediately shut down the publication (see details in
Appendix, 11).

(6) The government pressures journalists by issuing direct threats and warnings and
initiating criminal and civil proceedings against them (see details in Appendix, 12-13).

(7) On October 24, 2007, Alisher Saipov, chief editor of the newspaper “Siesat,” popular
among residents of the Fergana Valley, was murdered in the center of the city of Osh
(Kyrgyzstan). He was shot at point-blank range. There are numerous reasons to believe that his
murder was ordered. According to reports, for three years leading up to his death Saipov received
recurrent threats from the Uzbek authorities. The investigation is still going on to this day.

(8) In addition to journalists, literary figures also suffer persecution for expressing their
opinions. (see details in Appendix, 14-15).

3. Government Censorship

(10) Article 67 of Uzbekistan’s Constitution, enacted on December 8" 1992, states that
censorship is prohibited. Article 4 of the Law on protection of the professional activity of
journalists” outlaws censorship. In actual practice, there are still restrictions on the work of mass
media, carried out through senior editors and researchers, who are subjected to administrative
pressure on the part of the president and law enforcement authorities.

(11) Immediately following the Andizhan events of 2005, all the reporters working for the
international mass media were expelled from the city, the rest were denied accreditation by the
government. Representatives of the BBC, “Voice of America,” “German Wave” and “Ozodlik”
radio stations ceased their operations in the country.

(12) Chinese radio stations broadcast on the frequencies of BBC and “Ozodlik,” making
popular programs of Uzbek information services unavailable to listeners in certain regions of
Uzbekistan.

(13) Under the conditions of censorship, Internet remains the only source of diverse
information on the situation in Uzbekistan. Within three months of the events in Andizhan a
number of websites reporting on the tragedy of May 13" 2005 became unavailable. The website
www.neweurasia.net, a community of bloggers throughout Central Asia, was blocked. Access to
the following list of websites is still being blocked:

- research and information: uzmetronom.com, centrasia. ru, uznews.net, ca-oasis.info,
afreeuzb.com, eurasianet.org, dw-world.de, ozodlik.org, voanews.com, bbc.co.uk, freedolina.net,
mediauz.ucoz.ru, freeuz.org, zonakz.net, easttime.ru, freeas.org, ferghana.ru;

- human rights organizations: hrw.org, ignpu.com, ezgulik.org, torture-uzb.narod.ru,
amnesty.org.ru, freedomhouse.org, ilhr.org, memo.ru;

- Uzbek opposition: muslimuzbekistan.com, birlik.net, harakat.net, uzbekistanerk.org,
erkinyurt.org, uzbekinfo.org, muhammadsalih.info, jahongir.org, stopdictatorkarimov.com,
uzbekcongress.org, uzbekcongress.wordpress.com, isyonkor.ucoz.ru, sunshineuzbekistan.org,
uzbek-people.narod.ru and others.

(14) In 2005 a number of internet cafes posted signs that customers that visit pornographic
websites, as well as ferghana.ru and centrasia.ru websites, will be fined 10,000 Som. In terms of
nuisance, the Uzbek authorities equate critical material to pornography.

(15) Article 4 of the Law on protection of the professional activity of journalists” sets forth
that no one has the right to demand of a journalist to submit information or material for approval
beforehand, or change or completely remove from print (air) information or material.
Unfortunately, in practice this progressive statutory provision is not put into effect. Almost all
programs on all four television channels of the National TV and Radio Company of Uzbekistan
(NTRCU) are broadcast only after the recorded footage has been reviewed by NTRCU’s officials.
All critical statements are cut out. There is an implicit understanding of the list of prohibited words
and phrases.

2


http://www.neweurasia.net/
http://www.uzmetronom.com/
http://www.centrasia.ru/
http://www.uznews.net/
http://www.ca-oasis.info/
http://www.afreeuzb.com/
http://www.eurasianet.org/
http://www.dw-world.de/
http://www.ozodlik.org/
http://freedolina.net/
http://www.mediauz.ucoz.ru/
http://www.freeuz.org/
http://www.zonakz.net/
http://www.easttime.ru/
http://www.freeas.org/
http://www.ferghana.ru/
http://www.amnesty.org.ru/
http://www.freedomhouse.org/
http://www.memo.ru/
http://www.birlik.net/
http://www.uzbekistanerk.org/
http://www.erkinyurt.org/
http://www.uzbekinfo.org/
http://www.muhammadsalih.info/
http://www.jahongir.org/
http://www.stopdictatorkarimov.com/
http://www.uzbekcongress.orgtarget=_blank/
http://www.ferghana.ru/target=_blank
http://www.isyonkor.ucoz.ru/
http://sunshineuzbekistan.org/
http://www.uzbek-people.narod.ru/

3

4. Restricted access to information and obstacles in journalists” work

(16) Article 4 of the Uzbek Law on the principles and guarantees of freedom of
information interprets the right of every person to information more broadly than the Constitution.
According to this Article, every person is entitled to freely explore, receive, research, disseminate,
use and keep information. However, our observations show that these given rights of journalists
have been consistently violated. Research conducted over the course of 2005-2007 exposed more
than 600 cases of direct violations of the rights of journalists and mass media.

(17) Article 9 of the Law on protection of the professional activity of journalists accords
journalists the right to gather information and conduct journalistic research. In practice,
government agencies restrict the gathering of journalistic information and publication of critical
materials. Judges often do not allow journalists and public representatives to be present in their
courtroom, especially when the cases are of a political nature.

(18) The government prohibits journalists from storing certain data on their personal
computers, such as information on religious organizations or on the events in Andizhan in 2005,
including materials copied from websites of news agencies and human rights organizations. In
2007 a reporter for “Oasis,” a webzine, was convicted of “disseminating materials that posed a
threat to public safety and public order by crossing the border illegally and trafficking,” after a
report of one human rights organization on the events in Andizhan in 2005 was discovered on his
computer.

(19) Article 3 of the Law on the principles and guarantees of freedom of information
outlines the notion of “information security” — a state of protection of interests of individual,
society and state in the information sphere. Access to information may be restricted in accordance
with legislation. A list of information that pertains to secrets of state was accepted by the Uzbek
Cabinet of Ministers in the latter half of 1990s, but is yet to be published and remains unavailable.

(20) Law enforcement officials often prohibit journalists from being present in courtrooms
to cover open-court trials (see details in Appendix, n. 16).

5. Monopoly in Electronic Media

(21) January of 2004 saw the establishment of the National Association of Electronic
Media (NAEM) — an organization fully controlled by the government. Thanks to government
support and administrative pressure on private television stations, NAEM monopolized all
broadcasting rights of video materials, including those of foreign origin. All of the country’s
private TV stations were forced to join the association. When “Orbit,” a television company in the
Tashkent region, refused to join the association, the government punished the company in 2005 by
revoking their broadcasting license.

(22) NAEM’s management forbade private TV stations to collaborate with “Internews,” a
non-profit NGO, which, prior to the formation of NAEM, would organize various trainings for
journalists, purchase television equipment and assist with preparation of TV programs.

6. Central Control over Cable Television

(23) Following the Andizhan events, the State Communication Inspectorate of the city of
Tashkent distributed a written injunction among all the heads of cable television studios.
According to the injunction, by July 6, 2005 all private stations had to switch to receiving a
“unified signal from the master station,” effectively forcing them to rebroadcast an abridged and
censored package of programs. This package was supplied by LLC “Uzbekiston Kabel
Sistemalari” (“Cable systems of Uzbekistan), which ensures centralized control over content
broadcasted by private stations. As a result of censorship and centralized control, there is not a
single television studio in Uzbekistan with programs dealing with topical socio-political issues;
airtime is filled mainly with variety shows.



4

7. Restrictions on the work of non-profit NGOs

(24) On February 4, 2004, the Cabinet of Ministers of Uzbekistan adopted resolution No.
56, whereby all funds of nongovernmental organizations, received via international grants, were to
be transferred to the National Bank of Uzbekistan or to the “Asaka” bank, allegedly to prevent and
help fight the phenomenon of money laundering. This resolution essentially meant the freezing of
assets of non-profit NGOs, given that as they now needed permission from corresponding
government departments to access their funds. After the resolution was put into effect, many bank
accounts belonging to news organizations that received financial help from abroad, including the
non-profit NGO “Internews-Uzbekistan”, were frozen. Some time after, in 2005, the government
shut down the organization altogether, its director and accountant were put on probation. In
Bukhara, pressure from the authorities forced “The Reporter,” a debating society (non-profit
NGO), to shut down as well.

8. Restrictions on the work of freelance journalists

(24) According to Article 4 of the Law on the principles and guarantees of freedom of
information, consistent with the Constitution of the Republic of Uzbekistan, every person is
entitled to freely explore, receive, research, disseminate, use and keep information. This provision
notwithstanding, there is not a single law in the country that defines freelance journalism. On the
contrary, Article 17 of the Law on Mass Media contradicts the aforementioned law by stating that
an editor is an individual that is a member of an editorial staff, who gathers, analyzes, edits and
prepares materials. With regard to judicial practice the government takes full advantage of this
absence of rights of freelance journalists, restricting their right to gather and publish their materials
on legal cases (see details in Appendix, 18).

9. Recommendations
For the government of Uzbekistan

= Ensure the fulfillment of the guarantees of freedom of speech and press, set out in the Articles
12, 29 and 67 of the Constitution of the Republic of Uzbekistan, as well as standards of
international law that it has ratified in relation to freedom of speech and press;

= Put an end to persecution of journalists and release from imprisonment those who have been
convicted for expressing their beliefs;

= Put an end to de facto censorship of mass media and administrative control over their work by
delegating matters of mass media regulation to judicial and legislative authorities;

= Provide access to websites, whose content does not contradict the principles of freedom of
speech and standards of international law;

= Restore the accreditation of international news agencies and mass media that left Uzbekistan in
2004-2008;

= Remove current administrative limitations on the work of nongovernmental news organizations;

= Include a legal definition of the status of a freelance journalist and reporter in the Law on
protection of the professional activity of journalists.

= Allow a UN spokesperson on the issues of freedom of speech and expression to visit Uzbekistan.

For the UN Council of Human Rights:
= Send a UN spokesperson on the issues of freedom of speech and expression to Uzbekistan to
study the situation.

This report was prepared by freelance journalists Bakhtiyar Shakhnazarov, Nadejda Atayeva and
Sergey Naumov.



APPENDIX

[1.] On April 11, 2005, Sobirzhon Yakubov, a twenty-two year old journalist, was arrested
on suspicion of belonging to a religious Islamic organization. He was working for “Khurriyat,” a
republican newspaper. He wrote about Islam and about the process of formation of the democratic
institution in Uzbekistan. Not long before his arrest, Yakubov published an article about the fate of
Georgiy Gongadze, a Ukrainian journalist who was murdered over his work. The charges didn’t
hold up, but the journalist was only released on April 4, 2006

[2.] In June of 2005, Tulkin Karaev, a journalist for Iranian radio “Meshkhed,” was
sentenced to ten days of administrative arrest on charges of disorderly conduct. The defense
attorney was unable to defend his client, as he was not allowed to see the journalist, T. Karaev.

[3.] On May 17, 2005, Gafurzhon Yuldashev, a reporter for the Uzbek radio “Ozodlik,”
prepared material on the secret burial of victims at the Bogishamol mountain range in the
Andizhan region. And as early as May 19, 2005, he was apprehended by individuals, claiming to
be agents of the National Security Service of the city of Karasu in the Andizhan region. There
were eight of them. They used physical force to confiscate his floppy disk, which contained audio
recordings, and the memory card from his photo camera. The journalist was threatened with
violence if he doesn’t leave the country. On May 27, 2005, a body was found of the person who
gave G. Yuldashev the interview, in which he indicated the place of burial. The journalist no
longer doubted that immigration is his only remaining option.

[4.] On July 1, 2005, Lobar Kaynarova, a reporter for “Ozodlik” radio, who covered the
Syrdarinskaya region, was beat up near her residence in the city of Gulistan. Her eyes and the left
side of her face swelled up from the beating, and her nose was broken. At the time she was four
months pregnant. She lost the child.

[5.] In September of 2005, the body of the brother of Matlyuba Azamatova, a BBC radio
journalist, was found with marks of knife wounds at a marketplace in the neighborhood of
Kuylyuk of the city of Tashkent. Threats of violence against the journalist Matlyuba Azamatova
preceded the tragedy. The crime has not been solved to this day.

[6.] On May 13-14, 2005, Sharif Akhmedov, a BBC radio reporter, was covering the
events in Andizhan. He was summoned by the National Security Service to appear at their regional
office. According to S. Akhmadov, he was then threatened: “If you try to prepare materials on the
events in Andizhan and the victims again, we will be forced to have a different kind of talk with
you.” The journalist is presently abroad.

[7.] On September 1, 2005, Robia Mirzaakhmedova, a reporter for “Ozodlik” radio, was
arrested by the police. Police officers confiscated her audio materials, prepared for the radio
broadcast on the celebration of the Uzbekistan Independence Day.

[8.] On November 9, 2005, Aleksey Volosevich, a reporter for the news agency
“Fergana.Ru,” was beat up. There are numerous reasons to believe that this assault was of a
political nature.

[9.] On October 5, 2006, Ulugbek Khaydarov, a freelance journalist, was arrested and
sentenced to six years in prison for extortion. Following an appeal his sentence was reduced to
three years of correctional labor. After his release the journalist went public about the torture that
he was subjected to during his questioning and while in prison.

5



6

[10.] In September of 2006, Dzhamshid Karimov, a journalist for the Institute for war and
peace reporting, was forcibly confined to a psychiatric clinic in Samargand for six months. So far
by 2008, all attempts of journalists and human rights activists to contact his relatives proved
unsuccessful. Our sources inform us that the authorities forbid them to reveal any information
about him.

[11.] On July 6, 2005, Radzhabboy Raupov, journalist and creator of the “Shofircon’s
Mirror” newspaper, was severely beaten in the Shofircon district of the Bukharian region. This
assault took place after the publication of materials, critical in nature, concerning the operations of
the region’s mayor and public prosecutor. In his newspaper he published material about the use of
forced child labor in the cotton sector. This was the newspaper’s first and only issue, as the
authorities shut it down immediately after.

[12.] In October of 2005, Nosir Zokir, a reporter for “Ozodlik” (“Freedom”) radio, was
sentenced to three years in prison. He was charged with insulting a member of the National
Security Service over the phone. He was pardoned and released in the summer of 2006.

[13.] On June 23, 2004, the Inter-District Court of Common Pleas of Namangan has
delivered a judgment on the legal suit brought against the chief editor of the “Dienat”
(“Consciousness™) newspaper, Shukhrat Dekhkanov, and his assistant, Israil Yusupov. They
submitted a claim of retraction and recovery of moral damages to the reporter of the Uzbek
“Freedom” radio, Nasyr Zakir, and the Tashkent “Freedom” radio bureau. The court obligated the
journalist N. Zakir to pay the plaintiffs compensation for moral damages in the amount of 50
thousand som (approximately $50.00 each), despite the fact that the insults came from the
interviewed individuals. The Court of Appeals reduced the amount of compensation to 25
thousand som (approximately $25.00).

[14.] Mamadali Makhmudov, a writer, has been serving a prison sentence since 1999. Over
the past two years, manuscripts of his historic novel have been seized several times.

[15.] On December 17, 2007, Yusuf Zhuma, a poet-dissident, was arrested and subsequently
sentenced to five years in prison. The government decided to isolate him after the poet led a series
of pickets on the eve of the presidential elections, in which he reminded Islam Karimov that
running for president for the third straight term violates the country’s Constitution. His son Bobur,
who joined him at the pickets in an effort to defend the country’s constitutional principles, was
arrested as well.

[16.] “S@t-ranj” (“Chess”), a weekly socio-political newspaper, began its publication in
2004, but saw only 4 of its issues published. The newspaper’s creators were forced to shut it down
after the government imposed an implicit ban on publishing socio-political materials that have not
been reviewed by the authorities beforehand.

[17.] On January 27, 2005, Obid Shabanov, a German reporter for the “German Wave”
radio, was forced to leave an open-court trial by insistence of the court president. The journalist
filed a claim against the judge, who had no grounds to hinder his professional work. On March 22,
2005, the Court of Appeals upheld the decision of the Trial Court to deny O. Shabanov his claim.

[18.] In 2004, Mumin Kayumov, a journalist, stood trial. He published a critical article in
the newspaper “Mokhiyat,” on the grounds of which a civil suit of injury to honor and dignity was
filed against him. According to the plaintiff’s representative, the author had no right to write the
article, and the newspaper “Mokhiyat” has no right to publish it, given that the journalist was not a
member of their staff. The Appellate Division of the Tashkent City Civil Court overturned the
decision of the Trial Court only with regard to the compensation for moral damages in the amount
of 500 thousand som (approximately $500) for the plaintiff.



	2. Infringements of journalists’ rights 
	3. Government Censorship 
	4. Restricted access to information and obstacles in journalists’ work 
	5. Monopoly in Electronic Media 
	6.  Central Control over Cable Television 
	7. Restrictions on the work of non-profit NGOs
	8. Restrictions on the work of freelance journalists 
	9. Recommendations

