Ukraine

General Situation

The situation of the free press improved considerably after the so called Orange Revolution.
However, there are still a number of problems media freedom is facing (reporting period
01/2005-12/2007, plus 2004 country visit report).

Interventions

In 2004 the OSCE Representative for Freedom of the Media (RFOM) conducted an
assessment visit to the Ukraine at the invitation of the Government of Ukraine.

Overall, media pluralism is present in Ukraine. The mere quantity of media outlets is
impressive. Different views are represented; politicians of all ranks are regularly
criticised in the media. A lively discussion of public issues — alas, not exactly a
dialogue — is taking place.

However, several serious concerns still exist in the legal field, especially in relation to
the new Civil Code.

Although, in general, political pluralism does exist in the media in Ukraine, where it
seems to be least developed is in the broadcast media, specifically on television. So
even as private television broadcasting exists at the national and local level, the
Government’s position is prevalent on the most popular channels that also have the
largest area reach.

The monopoly situation in Ukraine is facilitated, even perhaps caused by an
artificially maintained bureaucratic duality in the licensing of the broadcasting outlets
that allows for possible political favouritism in frequency allocation.

During 2003, practically all privately-owned radio stations that helped to retransmit
the programmes of Western -owned public-service networks in Ukraine, have
encountered broadcasting problems, or were even removed from the air. These
stations have traditionally helped to lend a seasoned quality, and add pluralism, to the
coverage of public issues in Ukraine. The state representatives attributed each case to
internal problems or legal violations by the media outlets in question. But in this
election year, their removal is a serious loss to media pluralism in the country.

The murder of the journalist Georgiy Gongadze has still not been resolved. This
remains a serious source of mistrust in the rule of law and the security of journalists.

In May 2006 the head of the lvano-Frankivska local administration in Ukraine
announced the intention to change an arbitrary system of accreditation that had been
proposed by the newly elected city council in an earlier session. A decision had been



taken by the newly elected local council that would allow the council to decide on a
caseby- case basis whether or not to admit journalists to the council sessions.
Following criticism from local media, the mayor proposed the changes in order to
demonstrate the transparency of the work of the council.

In June 2006, RFOM wrote to the Ukrainian authorities regarding the recent attack on
Sergei Yanovsky, correspondent of the Kyivskiyiye Novosti in Kherson.

According to the information RFOM received, on 3 June unidentified assailants
poured gasoline through the kitchen window of Yanovsky’s apartment and tossed in
two lit firecrackers. By chance, Mr. Yanovsky’s wife discovered the blaze. The
whole family, including the 11-year-old son, were rescued although the apartment
door was blocked from outside.

As Mr. Yanovsky was a well known investigative journalist and it is very likely that
the attack was related to his work, it is appropriate and timely that the Prosecutor in
Kherson has immediately opened a criminal investigation into this case. RFOM
welcomes this speedy reaction.

In a letter of 28 March 2007, addressed to the Foreign Minister, RFOM asked for
additional information about the closure of the political talk-show Toloka by the
President of the First National Channel UT-1. RFOM was glad to receive a timely
answer regarding Toloka on 19 June, in which the authorities shared with the Office
the results of the ongoing inquiry. RFOM welcomed the readiness of the authorities to
continue a dialogue with his Office on strengthening media freedom in Ukraine.



