
 1 

 

REPORTERS WITHOUT BORDERS 

PERU 

Data compiled till  9 March 2012 

Universal Periodic review 14
th

 session 2012 

 

Decriminalization of press offences a major issue in 2012 

 An end to prison terms and exorbitant fines for crimes of defamation, slander and libel 

remains a key objective for the overall improvement in freedom of information, and more 

broadly freedom of expression, in Peru 

  

Decriminalization is urgent. A promising reform of the criminal code approved in July 2011 

has not yet been enacted. President Ollanta Humala needs to carry out his commitments to the 

Press and Society Institute (IPYS) just over a month before he was elected on 5 May. 

  

Reporters Without Borders notes that, in contrast to the head of state’s personal wishes, too 

many legal proceedings and vexatious applications continue to hamper the free flow of 

information and opinion, encouraging self-censorship on the part of journalists and bloggers. 

  

Bureaucratic harassment is particularly evident when an article or a report criticises a 

politician, highlights cases of corruption and conflicts of interest or examines allegations of 

collusion – sometimes borne out -- between some members of the security forces and 

organized crime.  

  

2011 in review 

 

2011 was a fateful year for the Peruvian press, with the murders of three of its members and 

the six-month detention of radio and television journalist Paul Garay Ramírez, wrongfully 

convicted of defaming a prosecutor. 

  

Other cases still pending require the country’s highest authorities to keep their promises. The 

future of freedom of information and the right to criticise depends on their outcome.  

  

On 9 January, TV journalist Gaston Dario Medina Sotomayor will learn whether his three-

year suspended prison sentence and the award of civil damages of 10,000 soles (3,700 dollars) 

against him have been upheld on appeal.  

  

Sotomayor, who works for the TV station Cadena Sur TV-Canal 15 and Radio Nova FM in 

the southern city of Ica, was convicted by a local court on 30 September 2011 for having 

described Congressman José Luis Elias Avalos as a political defector.  

  



 2 

The term refers to a political scandal that broke in 2008 when members of parliament were 

accused of accepting cash payments to leave their original party in mid-term and join that 

founded and led by former President Alberto Fujimori. Avalos, a former member of the 

Avancemos party, was eventually cleared of accepting nearly 100,000 dollars to join the 

Fujimori camp. 

  

Teobaldo Meléndez Fachín, editor of the radio and television programme “Ribereña 

Noticias”, received an even harsher sentence for “aggravated defamation” on 7 November for 

condemning a banking and property scam implicating the mayor of the northern town of 

Yurimaguas, Juan Daniel Mesía Camus.  

  

The three-year suspended sentence he was given could be made custodial unless he pays 

30,000 soles (11,000 dollars) in damages claimed by the plaintiff. The journalist filed an 

appeal a week after he was convicted. 

  

“Local authorities believe themselves to be all-powerful because they have money, but this 

money really belongs to the people,” Meléndez told Reporters Without Borders. “It is the 

second time I have been convicted for exposing cases of corruption and fraudulent 

operations.”  

  

He pointed out that the first judge appointed to hear his case was replaced just as the 

aggravated defamation charges were about to be quashed. 

  

Norbil Vallejo Saavedra, managing editor of the bi-monthly Quincenario Macro Regional 

Nuevo Confidencial in the north-western province of Chiclayo was sentenced to a year’s 

imprisonment and a fine of 10,000 soles (3,700 dollars) two days ago. He immediately filed 

an appeal.  

  

A complaint had been lodged against him on 3 October 2011 by David Cornejo Chinguel, 

owner of the private university Instituto Juan Mejía Baca for reporting fraud allegations made 

by students against the institute’s management. 

  

The case implicates the plaintiff’s son who is suspected of getting young people to hand over 

large sums of money for non-existent courses. 

  

The journalist told Reporters Without Borders he feared for his newspaper’s survival. He also 

pointed to the close relations between the complainant and local magistrates. 

  

Satire banned 
  

The journalist and blogger Luis Torres Montero was sentenced to two years’ imprisonment 

– the first year custodial and the second suspended – and a fine of 155,000 soles  (55,000 

dollars) for defaming the former defense minister, Rafael Rey, in an article published in the 

newspaper La Primera in April 2010.  

  

The story, regarded as a literary satire by the journalist, was headlined “Rafi Rey doesn’t dare 

come out of the closet” and presented Rey as a homosexual, which was cited by the latter as 

grounds for legal proceedings.  

  

Torres lodged an appeal on 22 December and awaits the forthcoming verdict. 



 3 

  

“The article is a criticism of Peru’s conservative society which has a low tolerance of 

minorities and regards homosexuality as something unnatural,” Torres told Reporters Without 

Borders.  

 “By writing this piece, which is fiction and not based on fact, I wanted to place Rafal Rey, a 

former defense minister and a high official of Opus Dei, in a scene that he himself does not 

tolerate.” 

Another blogger, José Alejandro Godoy, was accused of defaming the former Fujimori 

minister, Jorge Mufarech, and sentenced by a Lima court on 29 October 2010 to three years’ 

imprisonment and a fine of 300,000 soles (107,000 dollars), as well as 120 days of social 

work.  

 Godoy published an article in his blog Desde el Tercer Piso repeating all the allegations 

reported in other media outlets against Mufarech over various financial scandals and 

including links to the source of each one. 

 On 3 November 2011, his lawyer Roberto Pereira filed a new appeal against the sentence, 

which is unjust in substance, contrary to the constitution and a breach of precedents set by the 

Inter-American Commission on Human Rights in three similar cases. 

The radio station La Voz de Bagua, based in the town of the same name, was closed down in 

June 2009 on the pretext of using a frequency without authorisation, although it had a 10-year 

licence to broadcast on the frequency since 2007. In reality, the station was accused by the 

government of the time of supporting an uprising by indigenous groups in the Amazonian 

region of Yurimaguas. 

 The station, also with Roberto Pereira as defense counsel, was allowed to return to the 

airwaves in August 2010. However, its manager Aurora Burgos de Flores still faces a 

charge of illegal use of the radio spectrum, for which she faces four years’ imprisonment and 

a fine demanded by the public prosecutor. 

 Her retrial was to have been held on 15 November 2011 after countless appeals but Judge 

Marleni Urbina Quispe, who had been assigned to the case, never turned up at court. As 

Burgos de Flores’s friends have pointed out, President Humala himself expressed concern 

about the fate of the station and its staff before he was elected. This legal farce must be now 

be brought to an end.  

  

 

 


